24.1. do 5.5.2012.
Danas je moda bitan i nezaobilazan atribut izgradnje identiteta mladih. Cilj projekta je mlade uputiti u modu kao bitan fenomen modernog društva u kojem se sabiru i zrcale mnogi bitni procesi suvremenosti. Projekt je sudionicima interdisciplinarnim pristupom omogućio sagledavanje pojma mode iz raznih aspekata otvarajući mogućnost daljnjeg istraživanja i bavljenja svijetom mode. Ovakvim pristupom i propitivanjem mode mladi mogu razvijati kritičko mišljenje koje će im omogućiti promišljanje i ostalih društvenih fenomena u modernom društvu.
Realiziran je kroz sljedeće cjeline:
1. kreativne radionica dizajna i redizajna te izrade nakita
U praktičnom dijelu (radionicama) – od rabljene i već odbačene odjeće stvarani su novi odjevni predmeti i modni dodaci. Time se ukazivalo i na ekološku dimenziju te mogućnosti redizajniranja i prenamjene odjevnih predmeta. Također je održan niz radionica izrade modnih dodataka: nakita, broševa, ogrlica, torbica, šalova itd. Jedna od akcija je bilo i fotografiranje polaznika u izrađenoj vintage i retro odjeći te postavljanje izložbe s ciljem prezentiranja mogućnosti upotrebe rabljane odjeće. Naglasak u radionicama je bio redizajn te reciklaža kao aktivnosti koje zahtijevaju znatnu kreativnost. Uz sam praktični rad polaznici su kroz raspravu i diskusije s autoricom upućivani i u širi društveni kontekst i značenje mode :
– na stručnu i znanstvenu literaturu koja se bavi modom
– upoznavanje s modnim časopisima a posebice internetskim stranicama o modi
– poticane su rasprave i diskusije o sljedećim temama: razvoj urbanih stilova i prihvaćanje pojedinaca s osebujnim stilom odijevanja u društvu
– moda kao socijalni označitelj
– moda i stil: značenja termina i pojmova mode i stila, te njihova diferencijacija
– velika modna imena: upoznavanje s procesom nastanka velikih modnih imena te modnih kuća
– kreatori koji inspiraciju pronalaze u subkulturalnim stilovima odijevanja i urbanoj modi
– uvođenje i razjašnjenje pojmova: ready-to-wear odnosno pret-a-porter i haute couture.
– Izrada modnih dodataka iz glazbene subkulture – urbana kultura odijevanja
– pokreti koji su uvjetovali nastanak punk, indie, rock kulture, hip-hop, metal, new rave…
– upoznavanje s izrazima i pojmovima najčešće vezanim uz kulturu mladih i kulturu odijevanja mladih kao što su: vintage shops, redizajn, DIY- do it yourself (etika).
– t-shirt majica: povijest nastanka t-shirt majice te njezina sveopća prisutnost u urbanoj i visokoj modi, t-shirt majica kao element iskazivanje stavova i mišljenja
– semiotika mode: modni stil kao komunikacija i poruka
2. Ciklus tribina i predavanja
Na tribinama su polaznici mogli saznati o modi kao predmetu filozofije, semiotike, antropologije, psihologije i sociologije te se upoznati s osnovnim pojmovima u društvenim znanostima: nastanak mode, povijesne mijene tijekom stoljeća, modni časopisi, semiotika mode, moda i stil, odnos osobe i okoline, moda i osobnost, moda i identifikacija s drugim, teorija vizualnog opažanja, moda kao pokazatelj statusa i socijalne uloga itd.
Mjesto i uloga medija u fenomenu mode
mr. sc. Sanja Muzaferija, teoretičarka mode
31.1.2012. u 19.30 sati
Tribina se bavila važnošću medija u modnoj industriji a posebice je tematiziran utjecaj medija na spektakularizaciju mode. Također je bilo govora o nastanku i razvoju modnih časopisa u Hrvatskoj i svijetu. U Hrvatskoj ne postoji časopis koji bi se na ozbiljan način bavio modom. Elle je najbliže poziciji istančanog medija koji je istinski predan modi, bez nezaobilaznog celebrity kulta koji ostali časopisi uporno „njeguju”. Ono što je važno da bi se jedan časopis mogao smatrati kvalitetnim jesu editorijali. Gošća je govorila o svojim iskustvima te pokretanju časopisa Gala Style.
Estetika kiča i campa
mr. sc. Sanja Muzaferija, teoretičarka mode
21.2.2012. u 19.30 sati
Kič i camp je uvijek bilo teško precizno definirati i odrediti njihovo mjesto u svijetu mode, umjetnosti, književnosti, glazbi, životnim stilovima…Kič se u pravilu odnosi na određenu estetsku normu dok je camp u tom smislu puno bliži styleu, odnosno lifestyleu. Jesu li kič i camp kritička analiza ili dobra šala. U kojoj mjeri mogu biti shvaćeni kao refleksija stanja modernog društva?
Haute Couture
Nenad Korkut, modni kritičar
28.2.2012. u 19.30 sati
Haute couture, nasuprot Pret-a-porter modi, označava visoku modu koja se proizvodi u limitiranim količinama po mjeri naručioca u ograničenom vremenskom roku. Često se prezentira na spektakularnim modnim revijama i događajima. Dan nakon dodjele Oscara gost tribine, poznati modni kritičar Nenad Korkut, govorio je o ovogodišnjoj ceremoniji Oscara te ulozi visoke mode na hollywoodskom glamuroznom događaju koji svojim značenjem prelazi granice filma.
Moda u društvu – suvremena sociologijska tumačenja
Iva Košutić, dipl. sociologinja – Institut za društvena istraživanja, Zagreb
17.4. 2012. u 19.30 sati
Tribina je predstavila suvremene sociološke teorije o modi propitujući društvena određenja i funkcije mode, jednog od najintrigantnijih fenomena modernog života koji zaokuplja znanstvenike svih područja ali i najširu javnost. Prodor potrošačkog društva, stalni poticaji na trošenje, bombardiranje reklamama svih vrsta te česte promjene trendova u proizvodnji – uvjetovali su učestale pokušaje racionalnog objašnjavanja, traženja zakonitosti ili smisla modnih kretanja. Jesu li brze promjene u modi indikator smjera u kojem se kreće današnje društvo? Može li se govoriti o sve većoj prevazi vizualnog kao bitnom određenju suvremenosti a najjasnije iskazanom upravo u modi? – samo su neka su od pitanja otvorenih na ovoj tribini
3. Modni buvljak – 5.5.2012.
Modni buvljak pod nazivom „Pobjegni s modnim cirkusom“ zamišljen je kao završno događanje cijeloga projekta na kojemu su polaznici mogli prezentirati svoj tromjesečni rad u radionicama. Okupio je i znatan broj vanjskih izlagača koji su manjim dijelom izlagali rabljenju odjeću a više unikatno izrađivan nakiti i modne dodatke, time je to više bio art sajam. Kako je tema radionica bila reciklaža i originalnost na buvljak se prijavilo dosta izlagača s rabljenom odjećom i modnim dodacima, ali i mladi kreativci koji su izlagali originalni ručno izrađen nakit i modne dodatke. Osim prodajnog dijela, postavljena je izložba „Retro chic“- fotografije polaznica u retro i vintage odjeći. Predstavljan je interaktivni DVD: Uvod u modne stilove». Tijekom trajanja projekta prikupljeno je dosta materijala o modnim stilovima mladih kao i o njihovom povijesnom razvoju. Od prikupljenog materijala je nastao interaktivni DVD koji daje niz informacija o modnim stilovima. Na Buvljaku je organizirana i humanitarna akcija. Polaznice su donirale svoje radove a sav prihod od prodaje doniran je udruzi “Sve za nju” koja pruža psihološku pomoć ženama oboljelima od karcinoma dojke – www.svezanju.hr
Projekt je izazvao velik interes mladih. Postoji niz inicijativa, akcija i udruga mladih na Trešnjevci i Zagrebu koji se već duže bave modom. Namjera je bila svima dati mjesto na kojem će povezati, proširiti ali i prezentirati svoj rad. Buvljak je okupio velik broj mladih kreativnih osoba koje izrađuju vrijedan umjetnički nakit te još jednom opovrgao prošireno mišljenje o modi kao o samo jednoj trivijalnoj i beznačajnoj pojavi.