Autor
VENKO ANDONOVSKI

Redateljica
IVANA PEROŠ

Dramaturginja
ŽELJKA TURČINOVIĆ

Kostimografkinja
DORIS KRISTIĆ

Skladatelji
ANOUSHKA SHANKAR
IGOR D. SAVIN

Glume
Majka Tereza  KOSTADINSKA VELKOVSKA
Gondže Bojadžiu / Djevojka / Sestra Agneza – MIA KRAJCAR
Nadbiskup Perier / Otac van Exem – VELIMIR ČOKLJAT
Prosjak / Lazar / Hindus – ILIR TAFA* / ŠIŠKO HORVAT MAJCAN SHANKAR
Majka Drana – LJILJANA ČOKLJAT

Pripovjedač – DUBRAVKO SIDOR

Trajanje: 1 sat i 10 minuta

Svečana premijera: 22. listopada 2016. u Centru za kulturu Trešnjavka

Dramski tekst Venka Andonovskog nastao je prema autentičnim zapisima Majke Terezije, a slijedi njezin put spoznaje, sazrijevanja i sumnji na putu posvećenom siromašnima koji nisu gladni samo kruha, nego su više gladni ljubavi. Ali istovremeno, dramatičar koristi slobodu fikcionalnog diskursa koji mu omogućuje subjektivan pristup liku i djelu Majke Terezije te ljudima koji su prepoznali njezinu žudnju da se posveti bolesnima i siromašnima, pomogli joj na putu ostvarenja njezine jasne vizije posvećenja drugima.

Pratimo kronologiju njezina života; skromnu katoličku obitelj (majka Drana, brat Lazar) albanskih korijena u kojoj se rodila u Skoplju 1910. godine, rađanje želje da se zaredi i posveti siromašnima kao i njezin put preko Zagreba, Irske do indijske Kalkute gdje osniva red Misionarki ljubavi.

Na putu prepoznajemo silnu snagu i energiju kojoj ta sitna žena svjedoči ispravnost svoga puta pomažući najsiromašnijima i najbjednijima od kojih su svi digli ruke, ne gledajući na vjeru, boju kože i nacionalnost, imajući na umu samo čovjeka kojemu treba ljubav i pomoć. Zato je i proglašena najvećom humanitarkom u povijesti.

Struktura ovog dramskog teksta temelji se na ispovjednim monolozima i dramskim situacijama koji istrgnuti iz stvarnosti njezinog dugog i požrtvovnog života, govore o veličini njezinog poslanja. Likovi su u službi glavnog lika, uglavnom pozitivni, a i oni negativni doživljavaju katarzu u susretu s njezinom vehementnom dobrotom koja ima samo jedan cilj – pomagati, žrtvovati se i posvetiti odbačenima.

Lik Majke Terezije meandrira između nepokolebljive vjere u ono što radi, ali i sumnje u Božju prisutnost (Glas Gospodinov) koji na tom putu nestaje, ne daje joj bar neki znak da čini dobro i da je na pravom putu. To je priroda vjere koja ekvilibrira između upornosti i sumnje u postojanje Svevišnjeg, netko tko je čuva, bodri, ali koji se i pritaji, vjerojatno onda kad je siguran da može sama podnijeti težinu svoga puta.

Ekumenstvo njezina života sadržano je u kratkoj i jednostavnoj rečenici koju upućuje Hindusu u drugom dijelu drame, govoreći: “ Smrt nije katolička kategorija, dobri čovječe!”

 

Riječ redateljice

Rijetki su ljudi u povijesti koji su tako suštinski promijenili kretanje ljudskog duha kao Majka Terezija. Ona je ostavljala pozitivan trag i djelovala u svijetu usprkos predrasudama, preprekama i nerazumijevanju, čak i usprkos osobnim sumnjama i dvojbama. Altruizam je kod nje bio konkretno iskustvo, a ne površno interpretiranje dna ljudske patnje, boli i gladi.

Zadivljujuće je to da je i onda kada je posumnjala u vlastitu vjeru i istinu, nije prestajala vjerovati u postojanje vjere i istine. Bez obzira na to u što vjerujemo i vjerujemo li uopće, utješno je znati kako su postojale (i postoje) jake osobe iznimnih sposobnosti koje nam govore o Svjetlu da bismo ga i sami prepoznali kad ga ugledamo.

Kroz predstavu o Svetici u tami nastojimo nas sve podsjetiti na tračak nade, potaknuti na nepokolebljivost i strastvenu upornost.

IVANA PEROŠ

 

Riječ autora

Dramski tekst o Majci Tereziji napisao sam nakon što je u Skoplju sagrađen njezin spomen-dom; znao sam, prije toga, samo da je rođena u Skoplju i da je većinu svoga života provela u Kalkuti pomažući sirotinji i bolesnima. Prolazio sam svakoga dana pokraj mjesta gdje je nekad bila njena kuća i svakog bih dana, točno na tom obilježenom mjestu, ugledao jednog čovjeka, prosjaka, koji je u ruci držao knjigu o njoj.

Jednoga dana, dok sam prolazio uobičajenom „rutom“ prema svom Fakultetu, prosjaka nije bilo. Na mjestu gdje je stajala kuća Gondže Bojadžiu, stajala je samo knjiga o Majci Terezi. Prišao sam, sagnuo se i uzeo knjigu, jer je bilo očito da ona više nikome nije bila potrebna. Pročitao sam je, zatim samo pročitao još nekoliko knjiga, i napokon sam počeo pisati.

Vrlo dobro znam kad pišem ja, a kada mi netko diktira; to znam po tome što kada mi taj netko diktira, završim komad u jednom dahu. Takav je bio slučaj s ovom dramom. Osobno ne volim mistifikacije oko nastanka umjetničkih djela, ali volim istinu, i ovaj je put moram priopćiti – kazališni komad o Majci Terezi nastao je za samo tri dana, s malim predasima u pisanju.

Ne znam što kritičari misle o drami i o njenim umjetničkim vrijednostima jer je komad imao samo jednu izvedbu u Skoplju, s ad-hoc kazališnom skupinom, u povodu obljetnice rođenja Majke Tereze. Nitko nije ništa napisao, i to je dobro, ako se ima na umu to što je Majka Terezija mislila o sebi; zvala je sebe, pred Bogom „Tvoje maleno ništa“ i „olovčica u Tvojoj ruci“. Prodala je skupocjeni automobil koji joj je darovao predsjednika svjetske velesile da bi otvorila bolnicu za siromašne. Naravno, kad se sve to zna, besmisleno je očekivati da će netko udarati u kritičke talambase u povodu kazališne predstave posvećene njoj; to bi bilo i neukusno, jer se ne mogu niti autor, niti redatelj, niti glumci postaviti ispred svetice kojoj je djelo posvećeno.

Zato, držim da je ovaj komad samo moj mali ulog u blagajnu Kristovu, samo mali zračak svjetlosti za život koji zaslužuje tisuću i tisuću stranica, a ja sam se morao zadovoljiti tek nizom sličica iz njezinog prebogatog života, u kome je glavna maksima bila – nije bogat onaj koji puno ima, već onaj koji ništa ne treba.

I još: “Život je prekratak da bismo sijali doline zla, ali dovoljno duga čak da bismo posijali zrno dobrote“.

To je zrno Majke Terezije. Ja sam ga samo pokušao prenijeti na kazališnu scenu. Mislim da je to odlično tlo za plodove dobrih namjera i dobrih ljudi. Ako sam uspio, u redu; ako nisam, neka mi bude oprošteno!

VENKO ANDONOVSKI

Svetica u tami

Posljednje iz kategorije: Produkcija

Skip to content