Srijeda, 14.5.2025. u 18.00 sati
Maša Grdešić: Figura čitateljice od Gospođe Bovary do Bijelog lotosa
Radionica će se baviti reprezentacijama čitateljice u književnosti i popularnoj kulturi te književnoj teoriji i kulturalnim studijima. U tradicionalnoj književnoj teoriji žena koja čita većinom se povezivala uz identifikacijski i eskapistički tip čitanja u kojem umjesto privilegiranih estetskih i formalnih osobina djela važniju ulogu igraju zabava, užitak, bijeg i prepoznavanje, pri čemu emocionalna reakcija onemogućuje kritičku analizu. Takvu čitateljicu književna teorija želi preodgojiti, a sličan zadatak često preuzima i feministička teorija popularne kulture koja konstruira figuru „obične žene“ odnosno „obične čitateljice“ (ili gledateljice) kao pedagošku metu vlastitih istraživanja. Takva zabrinutost još je izraženija kada je riječ o mladim čitatelji(ca)ma čije čitanje kontroliraju i discipliniraju odrasli. To osobito vrijedi za djevojke i mlade žene, koje naše društvo navodno nastoji zaštititi zbog njihove dobi i roda, ali konstantno odbacuje i ismijava njihove interese i probleme.
Posljednjih godina književna i kulturna teoretičarka Rita Felski u svom je radu posebno posvećena osporavanju te oštre podjele između „dobrih“ i „loših“ ili aktivnih i pasivnih čitatelj(ic)a, fokusirajući se na zajedničku upotrebu književnosti u svakodnevnom životu i ističući da svi čitatelji/ce dijele određene afektivne i kognitivne parametre pri čitanju. To se u velikoj mjeri poklopilo s porastom sve raznolikijih kulturnih reprezentacija čitateljica, zahvaljujući doprinosima feminističke teorije, kao i radu samih žena i djevojaka koje sada javno predstavljaju vlastite čitateljske prakse i iskustva, uglavnom na internetu i društvenim mrežama. Taj fenomen, koji nije u potpunosti neproblematičan, pridonio je značajnim promjenama diskursa o čitanju, do te mjere da je figura čitateljice danas dominantna u raspravama o čitanju u svakodnevici.
U tom smislu, na radionici ćemo raspravljati o figuri čitateljice kako u književnoj teoriji i kulturalnim studijima, tako i u umjetnosti, književnosti i popularnoj kulturi. Nakon uvodnog predavačkog dijela kojim će se uspostaviti teorijski okvir, većina radionice bit će posvećena zajedničkoj analizi raznolikih primjera reprezentacija djevojaka i žena koje čitaju. Obuhvatit će se književni, filmski, televizijski i internetski primjeri u rasponu od izvorne ovisnice o ljubićima Emme Bovary do novih reprezentacija čitateljica poput Olivije i Paule iz prve sezone Bijelog lotosa koje na bazen nose Nietzschea i Freuda.
Maša Grdešić (Zagreb, 1979) diplomirala je komparativnu književnost i kroatistiku na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, gdje je i doktorirala 2010. godine. Zaposlena je na Odsjeku za komparativnu književnost. Bavi se feminističkom književnom i kulturnom teorijom, a posebno odnosom feminizma, književnosti i popularne kulture. Objavila je knjige Cosmopolitika. Kulturalni studiji, feminizam i ženski časopisi (Disput, 2013), Uvod u naratologiju (Leykam, 2015), Zamke pristojnosti. Eseji o feminizmu i popularnoj kulturi (Fraktura, 2020) i Parfimirano smeće. Hrvatska književnost i popularna kultura (Disput, 2024). Bila je jedna od osnivačica i urednica portala Muf te je suradnica portala Krilo.
