14. PSSST! FESTIVAL NIJEMOG FILMA
6. i 7.11.2020.
I u ovo teško vrijeme pokušavamo donijeti publici jedinstveno iskustvo nijemog filma. Dakako, zbog tehnološke revolucije zadnjih desetljeća nijemi film je opet naš suvremenik, ali i dalje nema dovoljno projekcija nijemog filma uz živu glazbu, pogotovo ne uz improvizacije koje ga čine iznova novom i živom formom. Za trend interesa za nijemi film, dakako, u velikoj je mjeri zaslužan i PSSST!, koji će i ove godine, u skraćenom izdanju, donijeti i nove filmove i birane klasike. S obzirom da su problemi s pandemijom u Indiji onemogućili planirani ciklus indijskog nijemog filma, opredijelili smo se za prokušane, kanonske klasike koje uvijek treba iznova gledati, a nove ih generacije možda i nisu još stigle pogledati.
Otkako je, 2011. godine naša revija nijemog filma prerasla u festival, u konkurenciji novih filmova dodjeljuju se nagrada Veliki Brcko stručnog žirija (nazvana po prvom junaku hrvatskog nijemog igranog filma Brcko u Zagrebu), a dodjeljuje se i nagrada publike. Prvog Velikog Brcka osvojio je tako hrvatski dokumentarist i eksperimentalist Damir Radić, drugog bugarski animatori Radostina Nejkova i Vladislav Budinov, dok je trećeg osvojio njemački autor Robert Löbel. Četvrtog Velikog Brcka dobio je mladi hrvatski redatelj Luka Čurčić, peti je pak opet otišao u Njemačku, u ruke Antje Heyn, šestog je dobio španjolski redatelj Pacheco Iborra filmom ¡Aleluja!, sedmog ruska redateljica Dina Velikovskaja filmom Kukavica, osmog slovenski redatelj Davorin Marc maštovitom Dobrodošlicom, a prošle su godine pobjednici bili Wirgil Widrich i Martin Reinhart filmom TX – Reverse.
Konkurencija je i ove godine međunarodna s raznovrsnim ostvarenjima iz velikog broja zemalja (uključujući, dakako, i Hrvatsku), pa ne znamo u koju će se zemlju i na koji kontinent Veliki Brcko zaputiti. Iako ćemo u ovogodišnjoj konkurenciji PSSST!-a vidjeti čak tri filma napravljena u izvornom stilu nijemog filma, danas se snima jako malo pravih nijemih filmova, pa bi se moglo postaviti i pitanje – čemu natjecanje, čemu Veliki Brcko? Ovaj je festival, međutim, pravi medijski eksperiment, u skladu s raznolikošću i prikazivačkim bogatstvom nijemog filma, kojem su se projekcije razlikovale ne samo od grada do grada, već i od termina do termina u istom kinu.
Autori tako mogu poslati na PSSST! filmove za koje misle da će komunicirati s publikom i kada im skinemo originalni zvuk, a mi smo zaduženi za kvalitetnu zvučnu potporu, vrhunsku improviziranu živu glazbu. Time, dakako, nastaje djelo sasvim različito od izvornog filma (onog s kojega smo skinuli zvučni zapis), i baš zato je PSSST! tako uzbudljiv i nepredvidljiv. Kako će točno projekcija pojedinog ostvarenja izgledati? Kao i u razdoblju nijemoga filma, to ne zna nitko, ni organizatori – Trešnjevčani i ostali – ni autori filmova, pa čak ni sjajni glazbenici koji obogaćuju projekcije novih i klasičnih filmova. Do sada smo na PSSST!-u imali najrazličitije glazbene žanrove i njihove hibride – od rocka, preko klasike do jazza i elektronike), a ove godine su tu naši stalni suradnici Vito Ivanjek, specijalist pratnje nijemih filmova na klaviru, te Ivan Kapec koji je sa svojim sastavom upravo objavio novi jazz album, snimljen u jednom od najboljih europskih studija u Italiji.
Dosadašnji su popratni programa klasike na Festivalu predstavili remek djela ruske, danske, japanske, švedske i talijanske kinematografije te tematizirali odnos filma i psihoanalize, kao i filma i modernosti i grada te doprinos žena nijemom filmu, a ove smo godine, zbog kratkoće trajanja, izabrali tri iz najužeg izbora remek-djela nijemoga filma iz nekih od najvažnijih kinematografija epohe: njemački Nosferatu, film o vampiru koji je ostao kao jedno od najomiljenijih djela horora u povijesti (režiser je veliki F. W. Murnau), švedska Fantomska kočija koja je poslužila kao model kasnijeg art-filma (njen režiser Victor Sjöström čak je glumio kod Bergmana), te besmrtna američka Svjetla velegrada, djelo uvijek suvremenog imigranta iz Britanije i građanina svijeta Charlieja Chaplina.
U suradnji sa stalnim partnerom Hrvatskom kinotekom, odjelom Hrvatskog državnog arhiva, predstavljamo izbor filmova Odsjeka za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Odsjek je producirao od 1930-ih do 1970-ih brojne filmske zapise hrvatskih narodnih običaja i seoske svakodnevice. Filmsku produkciju pokrenuo je Milovan Gavazzi, utemeljitelj etnološkog znanstvenog rada na području Hrvatske i nastave etnologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Filmovi su sve do 1970-ih producirani na starinski način, nijemo uz pratnju međunaslova, a danas se čuvaju u Hrvatskoj kinoteci. Na PSSST!-u ćemo vidjeti kako su izgledali, danas egzotični običaji, poput prokuhavanja mlijeka uz pomoć vrućeg kamenja (Hercegovina), prastare tehnike pletenja ženskih kapica zvanih jalba (Trg kod Ozlja), fizičkog premještanja cijele drvene kuće (Turopolje) i začudne pogrebne povorke na saonicama. Vidjet ćemo i kako su izgledala starinski fašnički običaji Međimurja. Zanimljivosti u vezi ovih običaja i njihovog filmskog zapisivanja opisat će nam nakon projekcije profesorica etnologije i vizualne antropologije s Filozofskog fakulteta dr. sc. Tanja Bukovčan.
Programsko vijeće:
dr. sc. Etami Borjan
dr. sc. Nikica Gilić
Juraj Kukoč
PROGRAM
PETAK, 6.11.2020.
glazbena pratnja: Vitomir Ivanjek
18.00 HRVATSKA NIJEMOFILMSKA BAŠTINA
Etnografski filmovi Odsjeka za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu
KUHANJE MLIJEKA VRUĆIM KAMENJEM, Milovan Gavazzi (1931) 2′
PLETENJE JALBE, Milovan Gavazzi (1935) 2′
POGREB NA SAONICAMA, Milovan Gavazzi (1935) 2′
PREVLAČENJE DRVENE KUĆE, Andrija Stojanović, Milovan Gavazzi (1967) 12′
FAŠNIK U MEĐIMURJU, Katica Benz-Bošković, kamera: Andrija Stojanović (1968) 23′
Izlaganje: dr. sc. Tanja Bukovčan, Odsjek za etnologiju i kulturnu antropologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu
Za projekciju se koristi arhivsko gradivo Hrvatskog državnog arhiva iz Zbirke hrvatskih kratkometražnih filmova HR-HDA-1387
20.00 OTVORENJE FESTIVALA
NATJECATELJSKI PROGRAM I
TIŠINA / Silence, Stephan Bookas (2020), Francuska / Ujedinjeno Kraljevstvo, 8′
MAĐIONIČAR GEORGES / El Mago Georges, Katalin Egely (2020), Mađarska / Argentina / Ujedinjeno Kraljevstvo / SAD, 5 ‘
AVANTURE BAOA / Les aventures de Bao, Etienne Gregoire (2020), Belgija, 3′
INVAZIJA / The Invasion, Dante Rustav (2020), Uzbekistan, 15′
MALA SMRT / La petite mort, Ignacio Rodó (2020), Španjolska, 1′
HEJ / Hej, Davorin Marc (2020), Slovenija, 2′
VALOVI SVIJESTI, Iva Gavrilović (2020), Hrvatska, 20′
LOGIKA TIŠINE / La Lógica del Silencio, David S. Blanco (2020), Španjolska, 13′
NEBESKO TIJELO / 天体 Tianti, Zhou Hongxiang (2020), Kina, 5’
NEUGODNJAK / Awkward, Nata Metlukh (2020), SAD, 4′
SUBOTA, 7.11.2020.
glazbena pratnja: Ivan Kapec Band
18.00 KLASIK: FANTOMSKA KOČIJA / Körkarlen, Victor Sjöström, (1921), Švedska, 107′
20.00 NATJECATELJSKI PROGRAM II
U TVOJIM SNOVIMA / Dans Tes Rêves, Claire Davison (2020), SAD, 12′
10 000 RUŽNIH MRLJA / 10 000 bezobraznyh pyaten, Dmitry Geller (2020), Rusija/Kina, 8′
EDEN / Edén, Rodrigo Canet i Eva Urbano (2019), Španjolska, 4′
SUZDRŽANOST / Reticence, Marija Lučić (2020), Hrvatska, 3′
JEDNO MJESTO, DVIJE MINUTE, TRI VREMENA / Un espace, deux minute, trois temps, Erik Kyle Lončar i Ana Šurija Fundak (2019), Hrvatska, 2′
PRE:TISAK 12. / Po:natis 12., Davorin Marc (2019), Slovenija, 2′
GNIJEŽĐENJE / Galchenok, Marat Narimanov (2020), Rusija, 7′
DESET DO SEDAM / Deset do sedmih, Jan Fabris (2020), Slovenija, 12′
NIKADA NE NANOSI SOL DA PRIVUČEŠ POTENCIJALNOG LJUBAVNIKA / Never Apply Salt to Attract a Potential Lover, Jethro Massey (2020), Italija / Francuska, 21′
22.00 PROGLAŠENJE POBJEDNIKA
KLASIK: SVJETLA VELEGRADA / City Lights, Charlie Chaplin, (1931), SAD, 87′