24., 25. i 26.10.2019. od 18.00, 20.00 i 22.00
dvorana Centra za kulturu Trešnjevka
ulaz besplatan
U eri interneta koji čini dostupnom čitavu povijest filma, nije neobično da je i nijemi film opet postao naš suvremenik, a nakon uspješnih projekcija u raznim kinodvoranama možemo reći da se u Zagrebu radi o pravom trendu nijemog filma. Za to je u velikoj mjeri zaslužan i PSSST!, na kojem su prikazivani i novi filmovi i Miletić, Chaplin, Ejzenštejn, Dreyer, Lang, Browning i toliki drugi majstori (nijemih) pokretnih slika.
Otkako je, 2011. godine revija prerasla u festival, dodjeljuju se nagrada Veliki Brcko stručnog žirija (nagrada je, dakako, nazvana po prvom junaku hrvatskog nijemog igranog filma Brcko u Zagrebu), a dodjeljuje se i nagrada publike. Prvog Velikog Brcka osvojio je tako hrvatski dokumentarist i eksperimentalist Damir Radić, drugog bugarski animatori Radostina Nejkova i Vladislav Budinov, dok je trećeg osvojio njemački autor Robert Löbel. Četvrtog Velikog Brcka dobio je mladi hrvatski redatelj Luka Čurčić, peti je pak opet otišao u Njemačku, u ruke Antje Heyn, šestog je dobio španjolski redatelj Pacheco Iborra filmom ¡Aleluja!, sedmog ruska redateljica Dina Velikovskaja filmom Kukavica, a prošle godine pobjednik je bio slovenski redatelj Davorin Marc filmom Dobrodošlica.
Konkurencija je i ove godine međunarodna s raznovrsnim ostvarenjima iz Europe, Azije, Amerike i Afrike pa ne znamo u koju će se zemlju (i na koji kontinent) Veliki Brcko zaputiti. Koliko se, međutim, danas snima pravih nijemih filmova? Dakako, snima ih se jako malo, pa bi se moglo postaviti i pitanje – čemu natjecanje, čemu Veliki Brcko? Ovaj je festival, međutim, pravi medijski eksperiment, u skladu s raznolikošću i prikazivačkim bogatstvom nijemog filma, kojem su se projekcije razlikovale ne samo od grada do grada, već i od termina do termina u istom kinu.
Autori tako mogu poslati na PSSST! filmove za koje misle da će komunicirati s publikom i kada im skinemo originalni zvuk, a mi smo zaduženi za kvalitetnu zvučnu potporu, improviziranu živu glazbu koja će pratiti nijemu projekciju. Time, dakako, nastaje djelo sasvim različito od izvornog filma (onog s kojega smo skinuli zvučni zapis), i baš zato je PSSST! tako uzbudljiv i nepredvidljiv. Kako će točno projekcija pojedinog ostvarenja izgledati? Kao i u razdoblju nijemoga filma, to ne zna nitko, ni organizatori – Trešnjevčani i ostali – ni autori filmova, pa čak ni vrhunski glazbenici koji obogaćuju projekcije, jer je živa zvučna izvedba uvijek neponovljiva, a improvizacija neuhvatljiva. Srećom, PSSST! tradicionalno surađuje s vrhunskim glazbenicima (do sada smo imali najrazličitije glazbene žanrove i njihove hibride – od rocka, preko klasike do jazza i elektronike), ti su majstori sjajni improvizatori, pa će i ljubiteljima glazbe, kao i do sada, ovaj festival biti itekako zanimljiv – i u konkurenciji i u popratnim programima.
Uz natjecateljski dio programa Festival obogaćuju projekcije biranih filmskih klasika iz zlatnog doba nijemog filma. Već smo predstavili remek djela ruske, danske, japanske, švedske i talijanske kinematografije te tematizirali odnos filma i psihoanalize, kao i filma i modernosti i grada, a tema trinaestog PSSST!-a je „Žene u nijemom filmu“. Doprinos žena u razdoblju nijemoga filma najpoznatiji je u području glume, no žene su se s uspjehom bavile i drugim poslovima, pa su tako zapamćene neke važne autorice nijemoga filma. Prava je pionirka bila Alice Guy Blaché (u programu su ovom prigodom uvršteni njeni razrađeniji, američki filmovi), ali je podjednako važna i glumica/redateljica Mabel Normand koja je, kao i drugi glumci slapsticka, smatrana koautoricom i kada nije bila redateljica, ali se bavila i pravom režijom. Osim njih, u ovom programu skrećemo pažnju i na veliku američku autoricu Lois Weber, a danas je manje poznata redateljica Ruth Ann Baldwin (najcjenjenija po scenarističkom radu za vrijeme i nakon redateljske karijere). Nju predstavljamo rijetkim primjerom ženskog tumačenja žanra vesterna u razdoblju nijemog filma.
Prisutne u impresionizmu, nadrealizmu, američkom slapsticku, angažiranim melodramama, etnografskom filmu i drugim žanrovima i strujama, autorice predstavljaju važan a često zanemaren segment razdoblja nijemog filma, a u ovim će filmovima biti predstavljene neke od najvažnijih autorica, ali i neke od najboljih glumica nijeme ere.
Naš stalni partner Hrvatska kinoteka, odjel Hrvatskog državnog arhiva, tradicionalno je zadužen za osmišljavanje i provođenje prezentacije hrvatske filmske baštine. Ove godine prikazat ćemo vam kako se planinarilo u Hrvatskoj 1930-ih godina. Filmovi Škole narodnog zdravlja Velebit (1932) i Mladost, zdravlje, radost (1938) prikazuju planinare kako kroče kroz prekrasne predjele Velebita i Samoborskog gorja te se odmaraju u planinarskim domovima tog doba. Kamera također otkriva kako su izgledala lička i samoborska naselja i utvrde te nas upoznaje s običajima seoskog stanovništva. U Velebitu duhoviti međunaslovi često komentiraju detalje seoske svakodnevice, a Mladost, zdravlje, radost prati školarce u penjačkom pohodu na Samoborsko gorje i predočava nam njihovu razigranost na planinskom zraku. Nakon projekcije gledateljima će povijest planinarenja u Hrvatskoj približiti gospodin Alan Čaplar, planinarski publicist, vodič i glavni tajnik Hrvatskog planinarskog saveza.
Ovogodišnji su muzičari na PSSST!-u naš prokušani majstor klavira Vitomir Ivanjek, Kaplowitzi (međunarodno aktivni glazbenici Joe i Lela) te sastav Sonic Diptych & Leo (Ivan Kapec i Borko Rupena s pridruženim umjetnikom Leom Beslaćem), pa na festival pozivamo i ljubitelje improvizirane glazbe, a ne samo ljubitelje filma.
Program je realiziran u suradnji s Hrvatskom kinotekom, odjelom Hrvatskog državnog arhiva i Kinotekom sa Sardinije.
Multimedijski je užitak zajamčen.
Programsko vijeće: dr. sc. Etami Borjan, dr. sc. Nikica Gilić, Juraj Kukoč
PROGRAM
Četvrtak, 24.10.2019.
Glazbena pratnja – Vitomir Ivanjek, klavir
18.00 KLASICI: Žene u nijemom filmu: Alice Guy-Blaché
ZAMIJENJENI LJUBIMCI / Mixed Pets (1911), SAD, 14′
STRATEGIJA SKITNICE / Tramp Strategy (1911), SAD, 12′
RUDAR ALGIE / Algie the Miner (1912), SAD, 10′
UVELO LIŠĆE / Falling Leaves (1912), SAD, 12′
BUDALA I NJEGOV NOVAC / A Fool and His Money (1912), SAD, 11′
BESKUĆNICA S OCEANA / The Ocean Waif (1916), SAD, 36′
20.00 OTVORENJE FESTIVALA
NATJECATELJSKI PROGRAM I
CRVENKAPICA / Le Petit Chaperon Rouge, Jeanne Ruelle (2018), Belgija, 5′
N / N, Iacopo Di Girolamo (2018), Italija / Ujedinjeno Kraljevstvo, 14′
ABRAKADABRA / Abracadabra, Telemach Wiesinger (2019), Njemačka, 2′
MJESEČEVE KAPI / Moon Drops, Yoram Ever-Hadani (2018), Izrael / Srbija, 16′
BEZ IMENA / Anónimo, Marisa Lafuente Esteso, Néstor Del Castillo Gil (2019), Španjolska, 7′
IAN, PRIČA KOJA POKREĆE / Ian, una historia que nos movilizará, Abel Goldfarb (2018), Argentina, 10′
SONATA / Sonata, Christine Jezior (2018), Njemačka, 3′
VOLI SUSJEDA SVOGA / Love thy Neighbour, Amanda Aagard, Alexander Toma (2019), Švedska, 15′
PRIJELAZ / Passage, Anja Sidler (2019), Švicarska, 7′
VJEROSLASNO / Relicious, Eugenio Villani, Raffaele Palazzo (2019), Italija, 8′
22.00 KLASICI: Žene u nijemom filmu: Lois Weber I
OD SMRTI DO ŽIVOTA / From Death to Life, Lois Weber, Phillips Smaley (1911), SAD, 13′
DOKONE SUPRUGE / Idle Wives (sačuvani fragment) (1916), SAD, 23′
LICEMJERI / Hypocrites (1915), SAD, 51′
Petak, 25.10.2019.
Glazbena pratnja – Sonic Diptych & Leo
18.00 KLASICI: Žene u nijemom filmu: Lois Weber II
KRUNICA / The Rosary, Lois Weber, Phillips Smalley (1913), SAD, 14′
GDJE SU MOJA DJECA? / Where Are My Children?, Lois Weber, Phillips Smalley (1916), SAD, 65′
20.00 HRVATSKA NIJEMOFILMSKA BAŠTINA: Kako se nekad planinarilo
VELEBIT, Kamilo Brössler (1932), Škola narodnog zdravlja, 34′
MLADOST, ZDRAVLJE, RADOST, Živko Prebeg (1938), Škola narodnog zdravlja, 12′
izlaganje: Alan Čaplar, planinarski publicist, vodič i glavni tajnik Hrvatskog planinarskog saveza
Za projekciju se koristi arhivsko gradivo Hrvatskog državnog arhiva HR-HDA-1387 Zbirka hrvatskih kratkometražnih filmova
22.00 NATJECATELJSKI PROGRAM II
BRODOVI KOJI NIKUDA NE PLOVE, Marija Lučić (2018), Hrvatska, 4′
KRUG / Circuit, Delia Hess (2018), Švicarska, 9′
DVOSTRUKI ŽIVOT / A Double Life, Studio Job, Joris & Marieke, (2018), Nizozemska, 2′
MAČIZAM / Machismo, Natalia Bombala (2018), Južnoafrička Republika / Poljska, 2′
PODUDARNOST / Synchronicity, Michelle Brand (2018), Ujedinjeno Kraljevstvo, 4′
DJEVOJKA U CRVENOJ HALJINI SA ŽUTIM ŠEŠIROM / La chica del vestido rojo y sombrero amarillo, Álvaro Rozas Leiva (2019), Čile, 12′
TX – REVERSE / Tx – Reverse, Martin Reinhart, Virgil Widrich (2019), Austrija / Njemačka, 5′
MUEDRA / Muedra, César Díaz Meléndez (2019), Španjolska, 9′
NAVJEŠTENJE / The Annunciation, Rosana Cuellar (2019), Njemačka, 3′
UZIMAM, Petar Varat (2018), Hrvatska, 9′
SVEMIR / Universe, Carolin Biedermann (2019), Njemačka, 3′
PLAVI ZEKO / Modri zajček, Jan Fabris (2019), Slovenija, 12′
PSSST! / Shhhh, Jonathan Mordechay (2019), Izrael, 13′
Subota, 26.10.2019.
Glazbena pratnja – Kaplowitzi
18.00 KLASICI: Žene u nijemom filmu: Grace Cunard, Cleo Madison, Mabel Normand,
KĆERKA ZAKONA / A Daughter of „The Law“, Grace Cunard (1921), SAD, 22′
ELEANORIN ULOV / Eleanor’s Catch, Cleo Madison (1916), SAD, 13′
UHVAĆEN U KRČMI / Caught in a Cabaret, Mabel Normand (1914), SAD, 23′
MABELINA POGREŠKA / Mabel’s Blunder, Mabel Normand (1914), SAD, 16′
MABELIN I FATTYJEV DAN ZA PRANJE / Mabel and Fatty’s Wash Day,
Mabel Normand, Roscoe Arbuckle (1915), SAD, 13′
20.00 PROGLAŠENJE POBJEDNIKA
KLASICI: ženski western
’49 – ’17, Ruth Ann Baldwin (1917), SAD, 70′
22.00 KLASICI: Žene u nijemom filmu: Zora Neale Hurston, Frances Marion, Norma Talmadge
ETNOGRAFSKI FILMOVI / Ethnographic films, Zora Neale Hurston (1929), SAD, 12′
PJESMA LJUBAVI / The Song of Love, Frances Marion, Chester M. Franklin, producentica i glavna glumica Norma Talmadge (1923), SAD, 81′